torsdag 6 maj 2010

mål

Har fundarat en del på att skriva ner mina mål, ha dom på papper och jobba mot dom. Hade det så förut men just nu har jag inga, nerskrivna iaf. Hittade det här i Laila Bagges blogg, hon hade tydligen haft nån föreläsning.

Det är nämligen så viktigt att ha mål, det behöver inte vara stora mål det kan vara små delmål för det är målen som gör en driven. Målen kan också ändras på vägens gång och den resan i sig kan vara otroligt spännande. Att inte ha några mål i livet är som att orientera utan karta och kompass tycker jag.

Sedan så pratade jag mycket om att våga. Våga tro på sig själv och att våga misslyckas. För vågar man inte chansa och våga misslyckas är det sällan man vinner något. Man kan misslyckas många gånger innan man tillslut lyckas. Man får inte vara för stolt att misslyckas, det är bara att resa sig upp borsta av kläderna och istället ta reda på varför det gick fel och sedan försöka igen. Och då går det kanske bättre. Om inte annat så vinner man också självkänsla genom att man faktiskt vågade ta risken. Man växer, blir starkare och man får framför allt mer erfarenheter.


Jag vet inte riktigt om jag känner såhär, att bli starkare av att ha vågat och misslyckats... nja... Men att våga känns ju sjukt viktigt, och är ett misslyckande verkligen alltid ett misslyckande?? Känner mig ibland mer som Lars Winnerbäck som har en text som går Jag ger upp jag orkar inte bli besviken Måste nog jobba mot att känna mig mer som Laila, det känns mer som "rätt" tänk.

Inga kommentarer: